fredag 1 januari 2010

Äggost

Liten skola i att göra äggost - den bohuslänska nationalrätten framför andra:

Måtten här motsvarar en äggost som är lagom som dessert till ca 5-6 personer, och jag gör den i en platsform som bland annat finns att köpa på Bohusläns Museum i Uddevalla. Traditionellt sett görs äggosten i en större form av metall, och då kan man dubbla det här receptet.

Mät upp 2,5 liter röd mjölk och 1,25 dl grädde (40%-ig) i en stor kastrull. Vispa ihop 7 ägg och 5 dl filmjölk i en bunke, och häll blandningen i kastrullen.

Värm upp blandningen långsamt till ca 87 grader, så att den skär sig (ostmassan skiljs från vasslen). Två saker är viktiga: rör i botten på kastrullen så att blandningen inte bränns och låt inte blandningen koka!

Ös upp ostmassan i formen med hjälp av en hålslev (och kanske en finare sil mot slutet). Varva med socker (totalt ca 2 msk).



Låt formen stå i kylen över natten så att äggosten rinner av ordentligt. Vänd upp den på ett fat och severa med bär eller sylt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smarrigt! Det här ska jag prova. Men tänk på att bloggen kanske läses av folk över hela Sverige. Röd mjölk betyder olika saker i olika delar. 3 %-ig kanske du ska förtydliga med :-)

Helena T sa...

Prova! Det är supergott! :-) Om man inte har en "riktig" form så funkar det att göra i ett durkslag med en duk i eller något sånt...

Ja, med röd mjölk menar jag den fetaste sorten. I äggosten jag gjorde till nyår, dvs den som är på bilderna, var det faktiskt en "gammaldags" sort... jag tror att den är 4,5%-ig. Ju fetare desto bättre helt enkelt! :-)

/Helena