fredag 17 april 2009

Borgerlig

Jag spelade t(y)vär(r)flöjt på en begravning idag, en borgerlig sådan. Och då var det en tanke som slog mig...

Det svenska folket har inte riktigt kläm på hur djupt rotade de är i kristendomen. Det här var som sagt en borgerlig begravning.

Som inledning spelade vi Amazing Grace. När en anhörig läste dikter var texterna helt klart religiösa med inslag om att ha gått vidare till ett bättre liv och om att Gud (ja, uttalat) har en plan för oss.

Jag menar inte att det är fel - men det var slående hur svårt det egentligen är att tänka bort religionen även om man har valt att gå ur svenska kyrkan.

5 kommentarer:

Buhalla sa...

Apropå spela... Kan inte låta bli att lägg upp två länkar... musik är fantastiskt!?! - eller?

http://www.youtube.com/watch?v=9lp0IWv8QZY

http://www.youtube.com/watch?v=sHfcJmcWTG0&feature=related

Kram/ Mamma

Begravning sa...

Till att börja med vill jag tacka dig för ditt vackra spelande..på min mammas begravning.

Det fyllde barnbarnet(min son) med lycka,hans favoritstycke.

Sen till din tanke kring det kristna i den borgerliga begravningen så har du helt rätt,precis min tanke under akten själv.

Förutom dikten "Resan" som lästes upp,som jag själv skrivit.
Den skrev jag i en svår separation.Den har ingen som helst religös anknytning.Men så klart är det en tolkningsfråga.

Tusen tack ialla fall..fick ej tillfälle att tacka själv så mitt sätt att tacka/Ann-Sofie Blom(Berits dotter)

Helena T sa...

Tack snälla Ann-Sofie! :-) Det är inte så ofta som man hinner (eller ja, det är ju en fråga om att man fokuserar på andra saker) prata med de anhöriga efter en begravning - så ditt tack värmer!

Jag tycker att det var en väldigt fin begravning på många sätt, och jag förstår att Berit varit väldigt älskad. Din dikt passade väldigt fint tycker jag, och jag tror att jag kommer minnas orden "Det är dags nu." ganska länge.

Allt gott.
/Helena

Malin sa...

Att gå ur svenska kyrkan behöver väl inte betyda att man tänker bort religion?
Bara en fundering från mig
Malin

Helena T sa...

Nä, det är helt sant, Malin. Ibland tänker jag att det är mycket lättare att tro på Gud än på kyrkan...... :-)

/H.