söndag 16 november 2008

Ordbok

Idag satt jag och maken på vårt favoritcafé här i Hjo - Njuta. Cappuchino och pralin till maken, svart te och några chokladdoppade frukbitar till mig.

Där satt en kille och läste i en liten bok av pocketmodell. Efter en stund såg jag att boken hette "Swedish, phrases and dictionary". Han bläddrade i den fram och tillbaka och jag tror att han lyssnade på vad vi sa och slog upp det.

Åh, vilken sympati jag känner för människor som behöver ordbok för att klara av vardagen! Och som dessutom finner ett nöje i att slå upp ord som dyker upp i vardagssituationer...

En stund funderade jag på att fråga honom om jag kunde få titta lite i hans ordbok, för det skulle vara kul att se vad de skriver om "det svenska" och vilka uttryck som finns med och så.

Mina 18 månader i Spanien har helt klart satt sina spår.

Inga kommentarer: